Technology

13 Jalan paling bahaya di dunia

14 Jalan paling bahaya di dunia

Di seluruh pelusuk dunia, ada beberapa jalan yang dianggap paling bahaya untuk dilalui dan dianggap jalan makan orang. Baik kepada pengguna kereta, lori, motorsikal malah kepada pejalan kaki sekalipun. Mari kita tengok 13 jalan paling bahaya di dunia ini.

Bila kita mengembara atau melancong, mengelilingi kota menjadi salah satu agenda wajib bagi pelancong. Tapi kadang-kadang keadaan trafik yang gila boleh buat kita pun jadi gila kerana boleh membahayakan nyawa.

Diburukkan lagi dengan keadaan jalan yang tak menentu, dengan naik bukit, turun bukit, belok sana, belok sini, jalan berlubang sana sini, tampal sana, tampal sini.

Yang membuatkan sesiapa yang nak merasa keseronokan melancong boleh menjadi resah kerana memandu di jalan yang makan orang.

Oleh kerana itu, jalan raya paling bahaya ini sering kali disebut sebagai jalan maut di dunia.
Jadi, negara mana yang mempunyai jalan paling merbahaya?

Untuk lebih jelas lagi, jom kita tengok 13 jalan paling bahaya di dunia.


1.Taroko Gorge, Taiwan


Dikenali sebagai salah satu jalan paling berbahaya di Taiwan, Taroko Gorge penuh dengan selekoh tajam. Selain itu, pusat ini juga sangat sempit kerana diapit oleh tebing dan pergunungan
Salah satu foto yang ditangkap oleh John Meckley membuktikan bahawa ini adalah salah satu jalan maut yang patut berhati-hati ketika melaluinya.


2.Trans-Siberian Highway, Rusia

 

600 batu terakhir dari Rusia Moscow Federal Highway dari Siberia - Yakutsk disebut "Lena Highway". Jalan 'aneh' ini sejajar dengan Sungai Lena yang berakhir di Yakutsk.  
Seakan jalan lumpur itu bukan masalah besar, Yakutsk dianggap sebagai salah satu bandar paling sejuk di bumi, dengan rata-rata suhu bulan Januari -45 ° F.  
Tetapi mengejutkan, hanya di musim panas jalan itu boleh dilalui. Setiap kali hujan di musim panas, jalan hampir menjadi kubangan lumpur sehingga mustahil bagi kenderaan untuk melaluinya.  
Sebagai satu-satunya jalan menuju Yakutsk membuat lalu lintas lebih berat dan rumit kerana tidak ada pilihan lain.


3. Zoji La Pass, India


Zoji La Pass di India, adalah sebuah jalan sempit yang hanya selebar kenderaan angkutan. Di musim sejuk, ada angin kencang dan salji yang terkumpul membuatnya sangat sukar untuk dilalui, bahkan banyak yang menyebut ini adalah jalan kematian dari Himalaya.

 4. BR-116, Brazil

Jalan raya terpanjang kedua di Brazil, BR-116 adalah 2.725 batu dan biasa dipanggil dengan gelaran "The Highway of Death" kerana suatu alasan. Angka kematian yang tinggi di antara penunggang yang sebahagian besar disebabkan oleh cuaca.

5.Sichuan-Tibet Highway, Cina dan Tibet

Dianggarkan hampir selama 20 tahun belakangan, angka kematian yang disebabkan kemalangan kereta terus meningkat. Dan jalan Sichuan-Tibet, yang berada di ketinggian antara Chengdu dan Tibet, di mana runtuhan tanah, salji, hingga batu menjadi penghiasnya, tak diragukan lagi ikut menyumbang jumlah tersebut
 Jalan ini membentang sepanjang 2.412 km, melintasi 14 gunung yang rata-rata ketinggiannya 4.000-5.000 meter
 Membentangi berpuluh-puluh sungai terkenal, dan melewati hutan-hutan tua serta beberapa daerah berbahaya lain
 Namun, di sebalik kengeriannya, jalan ini mempunyai pemandangan yang menakjubkan di sepanjangnya

6.Fairy Meadows Road, Pakistan

Dengan nama seperti peri Meadows Road, anda tidak akan berharap untuk menjadi salah satu jalan paling menakutkan di dunia, tapi itu. Kerikil jalan yang mendapatkan sedikit rawatan digabungkan dengan tidak ada pagar membuat cabaran bagi bahkan driver yang paling mahir. Tapi, anda juga harus berurusan dengan 6 batu mendaki pada jalan sempit berturap. Dan untuk menyelesaikannya, anda harus keluar dari kereta anda; bahagian terakhir dari perjalanan yang terlalu sempit untuk kereta!

7. Any Road, Eritrea


Eritrea mempunyai kematian-jalan berkaitan lebih per kapita daripada di tempat lain di dunia.  
Dari tajam dan berliku-liku curam dan sempit zags zig, hampir 50 kematian bagi setiap 100,000 penduduk di jalan setiap tahun; dan dengan penduduk lebih dari 6 juta, itu lebih dari 3000 kematian per tahun!  
Tapi, infrastruktur membuat kemajuan sejak kemerdekaan mereka pada tahun 1991. 

8. Espinazo del Diablo, Mexico


Dikenali sebagai "Backbone syaitan", jalan gunung yang terkenal ini adalah 6 batu panjang dan hampir setengah batu tinggi. Penuh seli hairpin dan zags zig, tanpa pagar, beberapa berubah pada Espinazo del Diablo yang begitu ketat bahawa trak memerlukan seluruh jalan untuk membuatnya. Kabut boleh menjadi super tebal juga, jadi harus datang tidak mengejutkan bahawa banyak telah meninggal ketika memandu Backbone Iblis. Tapi, jika anda boleh melakukannya, anda akan mendapat beberapa pemandangan paling menakjubkan dari kehidupan anda! 

9. Canning Stock, Australia

Ini 1,150 mil melalui padang pasir adalah menakutkan kerana begitu jauh.  
Hal ini boleh memakan masa hingga 3 minggu untuk perjalanan jalan disini dan kerana anda hanya akan melewati satu atau dua komuniti Orang Asli di seluruh perjalanan anda, anda akan ingin tukang benar-benar baik dengan anda, bekalan makanan besar, dan telah menetapkan bahan bakar anda titisan di muka!

10. Stelvio Pass, Itali

Terletak di Alpen Timur di Itali, Stelvio Pass Road menghubungkan Valtellina dengan Merano dan Adige atas lembah.  
Jalan gunung ini terletak di ketinggian kira-kira 1.7 kilometer di atas permukaan laut.  
Jalan ini sangat mencabar kerana kehadiran 48 selekoh tajam, dengan jalan menjadi sangat sempit di beberapa titik, dan beberapa sangat curam.  
Sementara itu mungkin jalan ini tidak berbahaya seperti laluan yang lain, tentu saja jika berhati-hati. Yang paling sukar dan paling menakjubkan adalah dari sisi Prato.
 Jalan gunung ini adalah salah satu laluan selekoh paling patah yang berkesinambungan terbaik di dunia.



11. Skippers Canyon, Selandia Baru

Ada alasan yang baik syarikat insurans kereta tidak merangkumi kemalangan pada Skippers Canyon Road
 Anda juga harus mengajukan permohonan izin untuk memandu dan walaupun pemandangan megah, Anda berada dalam untuk 13 batu dari sebahagian besar satu arah melewati dan titisan mati!
12. Kabul ke Jalalabad, Afghanistan

Selain di wilayah Taliban, jalan menakutkan ini dari Kabul ke Jalalabad sarat dengan titisan menegak dan selekoh tajam. Tambah beberapa jalan berturap ke dalam campuran dan anda mempunyai jam-rambut membesarkan dan perjalanan setengah yang dikenali sebagai perangkap kematian.

13. North Yungas Road, Bolivia

Yungas Road Utara (juga dikenali sebagai El Camino de la Muerte, 'Road of Death' dalam bahasa Sepanyol) adalah 43 batu jalan yang menghubungkan La Paz dan Coroico, 35 batu sebelah timur laut La Paz di Bolivia. Terkenal kerana bahaya ekstrimnya maka digelar "jalan yang paling berbahaya di dunia" pada tahun 1995 oleh Inter-American Development Bank. Jalur tunggal, tanjakan dan turunan yang melampau dan kurangnya pagar keselamatan turut menambah bahaya mengintai di belakang anda.

Tambahan lagi, kabut dan hujan boleh membuat miskin daya cengkeram roda tayar di permukaan jalan berlumpur dan melonggarkan batu-batu dari lereng bukit di atasnya. Dianggarkan 200-300 pelancong tewas per tahun di jalan berbahaya ini. Walaupun, Yungas Road Utara mulai berkurang digunakan oleh lalu lintas saat ini, namun semakin banyak para penunggang motosikal menjajal pengembaraan di perjalanan itu.



 

Sign up here with your email address to receive updates from this blog in your inbox.

0 Response to "13 Jalan paling bahaya di dunia"

Catat Ulasan

Pandai komen pandai tanggung