Technology

Devils Tower, Menara Hantu di Amerika Syarikat

Menara misteri Iblis, yang dikenali sebagai Devils Tower, terletak di Wyoming timur laut di Amerika Syarikat.  
Ketinggiannya lebih dari 385meter, yang setanding dengan ketinggian Empire State Building, iaitu kira-kira 381meter tanpa puncak menara tersebut
Batu itu terbentuk kira-kira 65 juta tahun yang lalu oleh aktiviti gunung berapi, dan luar biasa berbentuk dalam bentuk pinggul wanita yang merupakan hasil hakisan dari batuan lunak sekitar sekitar struktur dalaman yang kuat.

devils tower


 Lagenda Masyarakat Sekitar:
Pelbagai legenda banyak bermunculan yang menceritakan tentang asal-usul menara ini. Salah satunya adalah cerita dari Kiowa, Arapaho, Crow, Cheyenne dan suku Sioux, ketakutan sekumpulan gadis-gadis kecil dikejar oleh beruang gergasi.


sejarah devils tower

Menurut legenda ini, tujuh gadis Indian suatu hari bermain di hutan. Beruang besar datang kepada mereka dan mengejarnya. Gadis-gadis melarikan diri dengan cepat melalui pokok-pokok, tetapi beruang perlahan-lahan dapat menyusul mereka.
Kerana situasi membuat mereka menjadi putus asa, gadis-gadis melompat ke atas batu karang yang rendah dan berdoa dengan suara keras kepada Roh Leluhur untuk menyelamatkan mereka.
Tiba-tiba batu kecil mula tumbuh ke atas, mengangkat tujuh anak perempuan lebih tinggi dan lebih tinggi ke langit. Beruang yang marah melompat ke sisi menara (batu tersebut) dan meninggalkan bekas cakar, yang dapat dilihat hingga saat ini di atas dinding batu.

cakar beruang

mendaki gunung



Faktanya:Dikenali oleh orang Indian sebagai Mateo Tepee atau Grizzly Bear Lodge, menara ini sebenarnya adalah sisa gunung berapi penghasilan yang berlaku 60-70 juta tahun yang lalu.
Tumbuh kira-kira 1,200 meter di atas Sungai Fourche Belle, menara ini pertama kali dilihat oleh peneroka kulit putih dari Amerika Syarikat, pada Geological Survey pada tahun 1875.


meneroka

Para juruukur menyebut batu itu Devils Tower, serta para orang Indian setempat menyebutnya.
Pertama kali dipanjat, dengan menggunakan tangga kayu panjang yang melekat pada permukaan batu, pada 4 Julai 1893.
Hari ini, menara ini adalah laman pendakian yang popular dan lebih daripada 20,000 ascents telah dibuat. Menara ini masih sangat dihormati sebagai laman carian visi orang Indian.




Penggunaannya saat ini masih terus sebagai objek untuk Indian dan non-Indian, dan banyak pengunjung telah melaporkan melihat fenomena cahaya aneh dan UFO yang terbang disekitar puncak menara.

Sign up here with your email address to receive updates from this blog in your inbox.

0 Response to "Devils Tower, Menara Hantu di Amerika Syarikat"

Catat Ulasan

Pandai komen pandai tanggung